În data de 11 aprilie 2025 a avut loc a II-a ediție a Sesiunii de comunicări didactico-științifice „Noi provocări în predarea-învățarea geografiei în mediul preuniversitar”, manifestare organizată de Departamentul de Geografie din cadrul Universității de Vest din Timișoara – Facultatea de Chimie, Biologie, Geografie și Societatea de Geografie din România – Filiala Timiș. Evenimentul a avut loc în contextul preocupărilor generale ale Departamentului de Geografie pentru menținerea unei relații firești cu mediul preuniversitar și al interesului geografilor din UVT pentru susținerea preocupărilor științifice ale colegilor din învățământul liceal și gimnazial. Tematica sesiunii a fost generoasă incluzând domenii de interes științific și didactic precum: exemple de bune practici didactice în predarea și învățarea geografiei, utilizarea tehnicilor și metodelor digitale în procesul de învățare a geografiei, învățarea geografiei de la tradițional la digital și AI, curriculumul descentralizat – disciplinele opționale și învățarea de calitate a geografiei, fuziunea geografiei universitare cu mediul geografic preuniversitar – spre o geografie integrată și unitară etc.
Corespunzător tematicii generoase a sesiunii, lucrările prezentate de către participanți au atins o paletă diversă de preocupări precum: geografia în era digitală, portofoliul elevului și rolul său valoros ca instrument de evaluare, perspectiva globala a geografiei în învățământul liceal, impactul realizării orelor de geografie în aer liber asupra motivației de a învăța a elevilor, predarea-învățarea geografiei în era inteligenței artificiale: oportunități și provocări etc. Dezbaterile care au avut loc în cadrul sesiunii au evidențiat, dincolo de aspectele specifice predării-învățării geografiei în mediul universitar, necesitatea unei colaborări mai strânse între mediul academic și învățământul preuniversitar în privința elaborării curiculei și a conținuturilor, o implicare mai active a mediului universitar și a Societății de Geografie din România în promovarea științei geografice în plan național, accentuarea laturii pragmatice a geografiei în cadrul lecțiilor predate la clasă.
În finalul sesiunii, masa rotundă intitulată „Planificarea teritorială și latura pragmatică a geografiei. Posibile abordări în învățământul preuniversitar” a inițiat abordarea în mod pragmatic a geografiei prin prisma așteptărilor pe care societatea le are din partea științei geografice. Participanții au subliniat șansa unică pe care geografia o are în actualul context economic și social la nivel național, european și global, de a se implica în rezolvarea unor probleme teritoriale concrete precum: planificarea teritorială rațională a localităților, extinderea necontrolată a orașelor, aglomerarea traficului și mobilitatea urbană ș.a. Nu mai puțin importantă în acest cadru este conștientizarea elevilor de această latură pragmatică a geografiei și implicarea lor în aceste teme importante de ale lumii contemporane.
Putem conchide că acest eveniment a reprezentat un bun prilej pentru un valoros schimb de idei între reprezentanții geografiei din mediul universitar și cel preuniversitar, o formulă utilă de cunoaștere reciprocă a preocupărilor științifice și didactice precum și o modalitate eficientă de menținere a unei legături constante și productive între membrii comunității geografice din România.
Lector univ. Dr. Sorin PAVEL


