Consorțiul Universitaria (CU), cea mai mare asociere de universități din România din perspectiva numărului de studenți și al numărului de cadre didactice, și care reunește nouă universități din toate regiunile țării (Universitatea din București, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea de Vest din Timișoara, Academia de Studii Economice din București, Universitatea din Craiova, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu și Universitatea „Ovidius” din Constanța) s-a întrunit la Craiova, în perioada 13-15 noiembrie 2025, pentru a dezbate probleme de actualitate din domeniile învățământului superior și cercetării.
Dezbaterile Consorțiului Universitaria, organizate în cadrul mandatului de președinte asigurat de rectorul Universității de Vest din Timișoara, prof.univ.dr. Marilen Gabriel Pirtea, au vizat o tematică actuală în viața universităților componente, cele șapte paneluri tematice acoperind toate domeniile sferei universitare din consorțiu. Pe parcursul celor două zile ale lucrărilor, au fost identificate soluții și idei inovatoare, care au primit o expresie concisă în cadrul rezoluției finale, concretizând o viziune pragmatică și de viitor, specifică universităților din consorțiu.
1. Universitățile membre ale Consorțiului Universitaria acționează în spiritul oportunităților oferite de Strategia Națională de Cercetare, Inovare și Specializare Inteligentă 2022-2027, care creează premise favorabile pentru dezvoltarea unor inițiative ambițioase în domeniul cercetării, dezvoltării și inovării. În acest context, Consorțiul își propune elaborarea și semnarea unui Acord inter-instituțional privind activitatea de cercetare-inovare la nivelul Universitaria, inclusiv utilizarea în comun a infrastructurilor de cercetare. Consorțiul reiterează propunerea de organizare a unor competiții inter-universitare de proiecte și granturi de cercetare susținute din fonduri proprii.
2. Având în vedere specificitatea activităților derulate de către universități, a accesării de proiecte infrastructurale, educaționale și de cercetare și inovare cu finanțare națională și europeană, Consorțiul Universitaria solicită deblocarea concursurilor de angajare a personalului din învățământul superior pentru ca instituțiile de învățământ superior să-și poată desfășura activitatea în mod optim și să-și atingă obiectivele.
3. În contextul prevederilor din Legea nr. 141/2025, Consorțiul Universitaria își exprimă îngrijorarea privind retenția resursei umane tinere și valoroase, cu referire expresă la posibilitatea angajării asistenților de cercetare științifică și a cercetătorilor științifici. Se solicită o analiză a analogiei cu situația ocupării posturilor de asistenți universitari de către doctoranzi, încadrarea pe perioadă determinată fiind justificată, în acest caz, prin statutul academic al candidaților (de exemplu, doctorand/doctor).
4. Universitățile din Consorțiul Universitaria susțin necesitatea accelerării de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) a elaborării și adoptării în cel mai scurt timp a Ghidului pentru evaluarea instituțională. Considerăm că MEC și ARACIS trebuie să fundamenteze la nivel de costuri și funcționare tarifele aferente procesului de evaluare instituțională externă și să reducă semnificativ valoarea acestora, în contextul eliminării evaluării a minimum 20% din programele de studii în cadrul evaluării instituționale.
5. Constituirea, la nivelul Consorțiului, a unui grup de lucru privind inteligența artificială generativă, care să cartografieze situația actuală din fiecare universitate, să sprijine Ministerul Educației și Cercetării în elaborarea unei Metodologii-cadru privind utilizarea IA generativă în educație și cercetare și să propună recomandări pentru o implementare armonizată care să aibă ca obiectiv creșterea calității procesului educațional și a activităților de cercetare.
6. În contextul discuțiilor din spațiul public privind interdicția cumulului salariu/pensie ce nu va mai permite cadrelor didactice universitare și cercetătorilor pensionați să desfășoare activități didactice în regim „plata cu ora”, coordonarea de doctoranzi și activități de cercetare finanțate din resurse externe (proiecte cu finanțare națională sau europeană), Consorțiul Universitaria avertizează că impactul asupra sistemului universitar și cel de CDI va fi dezastruos. Astfel, zeci și sute de discipline din planurile de învățământ nu se vor mai putea susține, doctoranzii vor rămâne fără coordonatori și, respectiv, sume importante destinate cercetării vor fi pierdute. În acest context activitățile didactice și cele de cercetare trebuie exonerate de la măsura propusă a intra în vigoare la 1 ianuarie 2026, printr-un memorandum care să includă și alte elemente de specificitate pentru învățământul superior și cercetare (concursuri pe post etc.).
7. În vederea creșterii numărului studenților străini acceptați la studii în România, Consorțiul Universitaria oferă ministerelor responsabile sprijin pentru adoptarea și implementarea unor măsuri care să urgenteze acordarea vizelor pentru aplicanții declarați admiși.
8. Consorțiul Universitaria solicită Ministerului Educației și Cercetării adoptarea unor prevederi legale care să îngăduie posibilitatea prelungirii Contractului Individual de Muncă pe durată determinată de până la 6 ani pentru personalul care a obținut titlul de doctor până la data încheierii acestui contract.
9. Consorțiul Universitaria solicită Ministerului Educației și Cercetării adoptarea unor măsuri clare și sustenabile de sprijin financiar pentru studenți (creșterea fondurilor destinate burselor, subvențiilor și sprijinului social, indexarea burselor sociale cu inflația și cheltuielile curente ale studenților, alocarea de fonduri proprii pentru acordarea burselor studenților care sunt înmatriculați la forma de învățământ cu taxă).
10. Consorțiul Universitaria consideră că trebuie clarificate unele prevederi din Legea nr. 199/2023 privind învățământul superior (art. 66) cu privire la echivalarea creditelor necesare pentru participarea la concursul de admitere la doctorat, pentru unele categorii de absolvenți cu statut academic non-Bologna (absolvenți ai studiilor universitare de lungă durată pre-Bologna pentru care nu există sistem ECTS implementat, candidați din state non-UE care nu au implementat sistemul ECTS etc.).





