Practica de specialitate a studenților de la Departamentul de Geografie, 15-20 mai 2023
În perioada 15-20 mai 2023, Departamentul de Geografie din cadrul Facultății de Chimie, Biologie, Geografie a organizat cea mai importantă activitate aplicativă și de teren destinată studenților: tradiționala practică de specialitate. Această activitate prevăzută în planurile de învăţământ în vigoare ale tuturor specializărilor Departamentului de Geografie a fost proiectată în conformitate cu obiectivele specifice programelor de studii, în vederea aprofundării şi aplicării pe teren a cunoştinţelor teoretice și deprinderilor metodologice dobândite de către studenţi în cadrul disciplinelor studiate pe parcursul anului universitar 2022-2023. Mai mult decât atât, stagiile de practică au vizat formarea şi consolidarea competenţelor de cercetare ştiinţifică directă pe teren, prin contactul direct al studenţilor cu spaţiile geografice laborator în cadrul cărora au fost desfăşurate aceste activităţi, şi anume: Munții Banatului – Defileul Dunării și Ungaria – pentru studenții anilor I, Nordul Moldovei şi Munții Țarcu – pentru specializările anilor II.
Pentru studenții anilor I, practica desfășurată în Ungaria, în tradiționala colaborare dintre Universitatea din Szeged (reprezentată de conf. dr. Csaba Kovács şi conf. dr. Péter Bajmoci) și Universitatea de Vest din Timișoara (reprezentată de lector Dr. Ionuț Zisu și asistent Dr. Claudia Doiciar), a constituit în primul rând o bună oportunitate de a se familiariza cu principalele elemente naturale, social-economice și turistice ale Ungariei, de la peștera Aggtelek și Parcul Național Bükk până la dinamica metropolitană a capitalei Budapesta. Studenții participanți au putut, în acest fel, să depisteze la fața locului fizionomia și funcționalitatea unui spațiu de studiu din afara țării, pe baza cunoaşterii componentelor fizico-geografice şi antropice şi a evoluţiei acestora în diverse contexte social-istorice. O altă parte a studenților din anii I s-au deplasat în zona Munților Banatului – Defileul Dunării, sub coordonarea cadrelor didactice lector Dr. Mircea Ardelean și asistent Dr. Alexandra Potra, unde au avut ocazia să descopere și să aprofundeze o realitate spațială complexă: particularitățile geologice și biogeografice ale reliefului, conservarea ariilor protejate, planificarea și regenerarea urbană, problemele zonelor marginalizate etc.
La Peștera Comarnic și Centrul Parcului Național Domogled-Valea Cernei La Peștera Comarnic și Centrul Parcului Național Domogled-Valea Cernei
Studenții anilor II au avut de optat pentru două locații deosebite: nord-estul României și Munții Țarcu. Pentru cei care s-au deplasat în nord-estul țării, în județele Suceava, Botoșani, Neamț și Iași, practica a fost axată pe dezvoltarea abilităților de analiză geografică și a competenţelor de cercetare din domeniile geografiei umane, planificării teritoriale, dezvoltării locale şi regionale şi, nu în ultimul rând, a analizelor cu rol de diagnoză asupra dezvoltării turismului în această parte a României. În acest context, au fost organizate vizite la obiective turistice reprezentative (Mănăstirea Voroneț, Mănăstirea Putna, Grădina Botanică din Iași, Cheile Bicazului-Lacul Roșu etc.) precum și două întâlniri-dezbatere, una la firma de încălțăminte Marelbo din județul Suceava, respectiv, cealaltă la Centrul Național de Informare și Promovare Turistică Botoșani. Sub îndrumarea cadrelor didactice coordonatoare ale aplicației, lector Dr. Ramona Ivan și lector Dr. Sorin Pavel, studenții au putut astfel înțelege mai bine problemele teritoriale și sociale cu care se confruntă comunitățile locale și modalitățile prin care autoritățile și specialiștii încearcă să le rezolve.
În vizită la Mănăstirea Voroneț Întâlnirea dezbatere cu reprezentantul Centrului Național de Informare și Promovare Turistică Botoșani
Cadrele didactice coordonatoare ale aplicației desfășurate în Munții Țarcu (lector Dr. Alexandru Onaca și prof. univ. Dr. Petru Urdea) au oferit studenților din anii II drumeții zilnice în situri de interes științific, relevante pentru înțelegerea problemelor de geografie propuse pentru această activitate. În fiecare zi au fost realizate drumeții tematice în Masivul Muntele Mic ce au vizat înțelegerea evoluției reliefului glaciar, periglaciar, denudațional, litologic, structural și fluvial. De asemenea, studenții au învățat să preleveze carote din arbori utilizând burghie dendrocronologice, în vederea completării unui studiu despre evoluția limitei superioare a pădurii în Munții Țarcu. În fiecare din aceste situri studenții au primit explicații și li s-au prezentat rezultatele cercetărilor recente întreprinse, inclusiv cele realizate de colectivul Departamentului de Geografie al UVT. De asemenea, s-a urmărit îmbunătățirea competențelor studenților de a realiza observații și cartări în teren. Studenții au primit sisteme GPS, tandemuri SUUNTO, busole, hărți și au fost inițiați în cartarea elementelor reliefului periglaciar. În plus, în mai multe areale s-au realizat zboruri cu drona, urmând ca datele obținute să fie folosite pentru crearea unor modele digitale de elevație a terenului, necesare în vederea continuării studiilor studenților în acest areal geografic interesant, pentru problematica geomorfologiei glaciare și periglaciare.
Măsurători și observații efectuate de studenți în Masivul Muntele Mic Măsurători și observații efectuate de studenți în Masivul Muntele Mic
În ansamblu, ținând cont și de feed-back-ul pozitiv al studenților, se poate concluziona că practica de specialitate a studenților geografi a constituit o bună oportunitate pentru desfășurarea unor activități menite să articuleze legătura dintre teorie și practică, între mediul geografic și realitățile social-economice. De altfel, activitatea de teren (care se desfășoară în permanență, sub diferite modalități) constituie o preocupare constantă a Departamentului de Geografie de a introduce în pregătirea studenților geografi noi competențe de explorare a spațiului geografic, de problematizare a fenomenelor observate pe teren și de transpunere constantă a acestora într-un suport analitic în cadrul cursurilor și seminarelor din planul de învățământ.
Sorin PAVEL