EȘTI AICI:
Ziua mondială a filosofiei la UVT, celebrare prin socializare 

Ziua mondială a filosofiei la UVT, celebrare prin socializare 

Departamentul de Istorie, Teologie și Filosofie din cadrul Facultății de Litere, Istorie, Filosofie și Teologie (UVT) a organizat joi, 21 noiembrie 2024, un eveniment dedicat Zilei Mondiale a Filosofiei, care s-a desfășurat în două planuri paralele, vizând atât comunicarea dintre profesorii universitari și cei de liceu prin activitățile „Filosofia, între curricula liceală și rolul ei social și „Modalități de colaborare între universitate și învățământul preuniversitar, cât și interacțiunea dintre studenții programului de studii universitare de filosofie și elevii de la diferite licee din țară, dintre care amintim Timișoara, Arad și Alba Iulia. 

La baza interacțiunii zilei de 21 noiembrie au stat socializarea, schimbul de idei și experiențe, dezvoltarea spiritului critic și a gândirii logice, care s-au reflectat în următoarele activități organizate pentru elevii de liceu: 

Jocul filosofic „Staying alive“, le-a oferit elevilor trei scenarii, cu scopul de-i face să se gândească critic cu privire la ce este o persoană. Primul scenariu vizează alegerea dintre a pleca într-o misiune pe Marte prin teletransportare, adică distrugerea creierului și a corpului prin scanare și crearea unui corp nou pe Marte, cu aspect, emoții și trăiri identice sau o călătorie cu nava spațială cu 50% șanse de supraviețuire, fără modificări asupra corpului și creierului. Cel de-al doilea scenariu se întâmplă pe Marte. Odată ajunși acolo, oamenii se confruntă cu un virus ciudat care le modifică identitatea, alternativa fiind tratamentul medical care presupune înlocuirea unor părți afectate din corp și creier, dar păstrând propriile trăiri sau acceptarea virusului, care înseamnă pierderea memoriei. A treia rundă propune următoarele variante: ești foarte bolnav și poți alege între a lăsa boala să te distrugă pentru că te vei reîncarna fără amintiri sau îi lași pe oamenii de știință să te înghețe, prin tehnica deep freeze pentru a avea mai mult timp să găsească un remediu pentru boala ta. Această tehnică îți păstrează amintirile și personalitatea, având o rată de succes de 30%.  

Concursul de pledoarii, în cadrul căruia pornind de la una dintre următoarele întrebări: Într-o societate cu valori și aspirații materiale mai au sens valorile spirituale? și Frumusețea are standarde?, s-au organizat două echipe a câte 3 elevi, una adoptând o poziție pro față de întrebarea aleasă, iar cea de-a doua echipă poziționându-se contra întrebării. La finalul sesiunii de 15-20 de minute, se declara câștigătoare echipa care aducea cele mai solide argumente pentru a-și susține poziția. 

„Change my mind”, unde timp de 15 minute echipe a câte 2-3 elevi și-au susținut pozițiile pro sau contra cu privire la următoarele problematici: Minciuna este o calitate umană, dar și o unealtă necesară; Experimentele pe animale sunt bune și necesare; Căsătoria este o instituție învechită. 

Două sesiuni de consiliere filosofică, la care au putut lua parte un număr mai mare de elevi în același timp și care au fost caracterizate de comunicare liberă, realizată prin câteva exerciții de conceptualizare. Subiectele au fost conturate cu ajutorul percepțiilor și experiențelor elevilor despre: școala uzuală, școala ,,altfel” și școala ideală; povestirea și ascultarea atentă a unor amintiri plăcute; explorarea tipurilor de probleme care pot apărea în dialog în momentul în care expeditorul transmite clar un mesaj, iar interlocutorul înțelege altceva și nu în ultimul rând, interpretarea unor proverbe pe baza cărora s-a răspuns individual, cu trei argumente la întrebarea „Despre ce este proverbul?”, problematizându-și ulterior unii altora argumentele. 

Plimbarea de tip „Socratic Walk”, o activitate în aer liber, care le-a pus elevilor atât mintea, cât și corpul în mișcare, a dat curs discuțiilor filosofice pornind de la citate precum: „De fapt, acesta sunt eu: carne, un suflu și partea conducătoare a sufletului.” (Marcus Aurelius) sau „Ce este viața altceva decât o formă de mișcare și o călătorie printr-o lume străină? […]” (Santayana). 

Dialogul despre filosofia indiană și posterele academice au menținut la rândul lor interesul elevilor, care au pătruns în lumea filosofiei indiene printr-un dialog ghidat de un profesor de filosofie și care, admirând posterele realizate de colaboratorii evenimentului, au aflat informații despre diferiți filosofi într-o manieră creativă. 

Indiferent de activitățile la care au luat parte elevii, un lucru este cert, cu toții au avut parte de experiențe frumoase, și-au pus întrebări despre sine, viață, despre oameni sau mediul înconjurător, iar la final au plecat cu noi idei și feluri de a înțelege sinele și lumea în care trăim.  

Dovedindu-se a fi un real succes, evenimentul menit să celebreze Ziua Mondială a Filosofiei va continua seria de activități filosofice cu elevii. Vă vom oferi constant informații legate de evenimentele și întâlnirile pe care urmează să le organizăm.  

Până atunci, mulțumim tuturor profesorilor, studenților, colaboratorilor și în mod special invitaților noștri, care au contribuit la reușita acestui eveniment.