EȘTI AICI:
Revista presei – 15 decembrie 2021

Revista presei – 15 decembrie 2021

GreenMlogo
Universitatea de Vest din Timișoara este în elita internațională a universităților care își dezvoltă o infrastructură ecologică
stiripesurse.ro

Universitatea de Vest din Timişoara este prezentă și în acest an în UI GreenMetric World University Ranking, singura clasificare din lume care măsoară angajamentul fiecărei universități participante în dezvoltarea unei infrastructuri ecologice.

Potrivit rezultatelor ediţiei din 2021, UVT ocupă poziţia 792 la nivel mondial şi poziţia 10 la nivel naţional în UI GreenMetric World University Ranking.

În această ediţie, GreenMetric a inclus 956 universităţi din 80 de ţări, numărul acestora crescând faţă de anul 2020 – când clasamentul includea 912 universităţi.

Rectorul UVT, Prof. Univ. Dr. Marilen Gabriel Pirtea: „Orientarea Universității de Vest din Timișoara către ecologie și infrastructură „verde”, către cunoașterea și protejarea ariilor naturale, dar și către o cultură a bio-diversității, au fost recunoscute în acest an prin invitația pe care Comisia Europeană ne-a adresat-o, de a deveni parteneri oficiali în cadrul proiectului EU GREEN WEEK 2021. Iată că și prin clasamentul internațional academic UI GreenMetric World University Ranking, singurul care măsoară angajamentul universităților pentru dezvoltarea unei infrastructuri ecologice, UVT își vede confirmat statutul de instituție în care mediul și natura se află printre primele priorități, cărora le acordăm cea mai mare importanță, atât în procesul de învățământ, dar și în viața studenților, în spațiile universitare și în campus.

În conturarea clasificării au fost analizate atât informaţiile raportate de universităţi, cât şi alte studii şi cercetări independente realizate pentru GreenMetric. Chestionarul de autoevaluare a universităţilor este structurat pe 6 categorii de indicatori de performanţă:

  • aşezare şi infrastructură (15%),
  • energie şi schimbări climatice (21%),
  • managementul deșeurilor (18%),
  • utilizarea apei (10%),
  • transport (18%) şi
  • educaţie (18%).

Clasificarea UI GreenMetric World University Ranking, lansată în 2010, reprezintă o inițiativă a Universitas Indonezia, care a constatat necesitatea unui sistem de clasificare a universităţilor cu privire la angajamentul faţă de abordarea problemelor de sustenabilitate a mediului. Scopul GreenMetric este evaluarea eforturilor universităţilor în ceea ce privește managementul resurselor şi dezvoltarea durabilă a campusului universitar.

Astfel de activități de clasificare vor asigura acordarea unei atenții mai mari dezvoltării durabile a mediului, precum și problemelor economice și sociale legate de durabilitate, astfel încât structurile de conducere ale universităţilor vor fi susținute și mai mult în eforturile lor de implementare a politicilor eco-friendly.

În acest top mondial, alături de Universitatea de Vest din Timișoara se regăseşte şi Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, ambele fiind componente ale Consorțiului Universitaria.

Uvt 2
UVT și Školski Centar Vršac Serbia investesc fonduri în servicii pentru creșterea incluziunii și ocuparea forței de muncă
ziuadevest.ro

Echipa proiectului IPA RORS 406, de cooperare transfrontalieră România-Serbia organizează conferința proiectului ,,e-Support services for career and vocational counseling of youth entering to the labor market”, joi, 16.12.2021, de la ora 14.00, în amfiteatrul A11, etajul I, Universitatea de Vest din Timișoara, dar și în format online – link de conectare Google Meet:  https://meet.google.com/bpu-qiux-voj.

Evenimentul vizează prezentarea activităților de implementare ale proiectului, din luna noiembrie, 2021.

Întâlnirea se va desfășura într-un format hibrid, componenta de desfășurare fizică având loc într-un spațiu care va avea o capacitate limitată la 25 de participanți, cu respectarea regulilor legale de păstrare a distanțării fizice, în acord cu HG 826 / 2021.

Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană prin intermediul Programului Interreg-IPA de Cooperare Transfrontalieră România-Serbia și oferă șanse în plus elevilor de liceu pentru decizii privind cariera, atât în Banatul românesc, cât și în Banatul sârbesc.

Universitatea de Vest din Timișoara, în calitate de partener lider (Partenerul 1), alături de: Partenerul 2: Školski Centar „Nikola Tesla” Vršac, Serbia, Partenerul 3: Gimnazija „Borislav Petrov Braca” Vršac, Serbia și Partenerul 4: Colegiul Național Bănățean Timișoara au implementat, începând cu data de 3.04.2021 un proiect de cooperare transfrontalieră sub prioritatea: „PA 1 Promovarea ocupării forței de muncă și servicii pentru o creștere favorabilă incluziunii (PA 1 Employment promotion and services for an inclusive growth).

Craciun1 640x452
Facultatea de Muzică și Teatru din cadrul Universității de Vest din Timișoara, împreună cu Parohia Romano-Catolică Cenad și Primăria Cenad, organizează vineri, 17 decembrie, de la ora 17, un nou eveniment dedicat Sfântului Gerard
pressalert.ro

Facultatea de Muzică și Teatru din cadrul Universității de Vest din Timișoara, împreună cu Parohia Romano-Catolică Cenad și Primăria Cenad, organizează vineri, 17 decembrie, de la ora 17, un nou eveniment dedicat Sfântului Gerard.

De această dată, la Biserica Catolică din Cenad va avea loc un concert coral dirijat de lect. univ. dr. Darius-Divian Iordănescu, iar seria de evenimente a fost inițiată de artistul vizual Lucian Oprea și conf. univ. Gabriel Almași.

Cea de a treia manifestare de acest gen este un concert tematic, de Crăciun presărat cu prezentările asist. univ. dr. Nicolae Brînzeu.

Programul concertului cuprinde lucrările: „Mare minune”, „Coroană de trandafiri”, „Domnuleț și Domn din cer” (Gheorghe Cucu), „Tebe poem” (Stevan Mokranjac), „Colo-n susu” (Sabin Drăgoi), „La Vitleem colo-n jos” (Nicolae Lungu), „Ave Maria” (Giulio Caccini), „Preludiu orgă” (Antonio Vivaldi), „Bogoroditse Devo” (Sergei Rachmaninov), „Legănelul lui Isus” (Valentin Teodorian), „Moș Crăciun” (Stelian Olariu), „Linu-i lin” (Ioan Chirescu), „Carol of the Bells” (Mikola Leontovich), „O ce veste minunată” (Dumitru Kiriac), „Silent Night” și „Jingle Bells” Își dau concursul studenții: dirijor – Filip Sebeșan; soliști – Clarisa Gherghe, Mara Străin, Andrei Sărăcuți, Laurențiu Hnatiuc, Roxana Nica; instrumentiști – Ayberk Ugur, Călin Stoian, David Zdremțan, Andrei Moca, Emil Baloș, Andreas Schein. La pian intepretează – asist univ. Dr. Dianna Vasiu.

Studi In Romania Dubai
Ofertă educațională românească, la Dubai
cursdeguvernare.ro

Consiliul Naţional al Rectorilor a prezentat luni oferta educațională a 11 universități din țară la Pavilionul României la Expo 2020 Dubai, scrie Agerpres.

Oferta educaţională acoperă toate domeniile universitare româneşti: ştiinţă, medicină, farmacie, arhitectură, tehnologie, arte, agronomie, teatru şi film etc.

Seminarul „Study in Romania” s-a desfăşurat în prezenţa secretarului de stat pentru relaţii interinstituţionale, Daniela Gîtman şi a comisarului general al Secţiunii Române la Expo 2020, Ferdinand Nagy.

Preşedintele interimar al Consiliului Naţional al Rectorilor, prof. dr. Ioan Vasile Abrudan, a prezentat conceptul „Study in Romania”, sub umbrela căruia sunt promovate peste 3.500 de programe educaţionale oferite de 100 de universităţi din România tinerilor din străinătate.

Cele 11 universităţi din România sunt:

  • Universitatea din Bucureşti,
  • Universitatea Transilvania din Braşov,
  • Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iaşi,
  • Universitatea de Vest din Timişoara,
  • Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi,
  • UAUIM Facultatea de Arhitectură,
  • Universitatea Aurel Vlaicu din Arad,
  • Universitatea de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară Bucureşti,
  • Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava,
  • Universitatea de Medicină, Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie,
  • UNATC I. L. Caragiale.

 

 
Monitorul European 820x536
În ce stare se află domenii problematice ale educației românești care așteaptă bani europeni, precum educația timpurie sau numărul absolvenților de facultate – raport european
edupedu.ro

Educația timpurie, combaterea abandonului școlar, numărul absolvenților de studii superioare, infrastructura digitală din școli și învățământul dual sunt date drept exemplu, în cel mai nou Monitor al educației și formării, dat publicității de Comisia Europeană, ca domenii-problemă ale învățământului din România, pentru care sunt alocați bani din fondurile de redresare și reziliență.

Monitorul pe 2021 descrie situația din educația românească și pune numeroasele dificultăți cu care se confruntă aceasta în contextul planurilor locale de reformă (România Educată), dar și a fondurilor alocate prin Mecanismul european de Redresare și Reziliență (MRR) / Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Raportul Comisiei Europene arată, astfel, cum intervine finanțarea europeană inclusiv în domenii considerate de referință pentru planurile pe termen mediu de întărire a educației europene, precum îmbunătățirea educației timpurii și creșterea ponderii tinerilor cu studii superioare.

Indicator-cheie pentru întărirea educației în țările UE, participarea la educația timpurie este o zonă unde România înregistrează întârzieri considerabile față de restul statelor comunitare. Raportul CE notează că țara se numără cele câteva țări (alături de Grecia, Bulgaria, Olanda, Malta, Ungaria și Italia, dar cu o diferență procentuală mult mai pronunțată decât acestea) unde rata de participare la educație timpurie a scăzut în ultimii ani, ajungând la doar 78,6% pentru copiii cu vârste între 3 ani și vârsta de începere a școlii (media europeană în 2019 – 92,8%).

Potrivit analizei citate, “aceste rate scăzute de participare reprezintă un motiv de îngrijorare, având în vedere importanța educației în primii ani de viață în ceea ce privește punerea bazelor pentru viitoarele rezultate în domeniul educației și incluziunea socială. În plus, în 2019, rata de participare în grupa de vârstă 0-3 ani a fost de 14 %, cu mult sub media UE de 35,5 %”. 

Rectorul Universitatii Babes Bolyai Scenariu Hibrid La Cluj Cu Studentii Din Primul Si Ultimul An
Universitatea "Babeş-Bolyai" (UBB) din Cluj-Napoca a aprobat dezvoltarea primului program postuniversitar în tehnologii cuantice din ţară
agerpres.ro

"Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) va organiza în primăvara anului viitor primul program postuniversitar naţional în Quantum Technologies (Tehnologii Cuantice). Acesta va fi organizat împreună cu specialişti din ţară (inclusiv din institute şi companii de profil) şi străinătate, pe un curriculum modern, cu metode de educaţie inovative, şi vine în contextul în care tot UBB elaborează strategia naţională în domeniu, şi anume strategia pentru dezvoltarea capabilităţilor naţionale în domeniul comunicaţiilor cuantice (QTSTRAT - https://news.ubbcluj.ro/ubb-va-elabora-strategia-romaniei-in-noile-tehnologii-cuantice-comunicatiile-cuantice). Programul urmăreşte formarea de specialişti în acest domeniu emergent de frontieră, iar condiţiile concrete de participare vor fi anunţate din timp, public şi pe site-ul Institutului de Studii Avansate în Ştiinţă şi Tehnologie al UBB (Institutul STAR-UBB - http://starubb.institute.ubbcluj.ro/)", se arată într-un comunicat transmis, marţi, de UBB.

Potrivit sursei citate, tehnologiile cuantice reprezintă o nouă "paradigmă asumată de Uniunea Europeană", cu potenţial revoluţionar în ştiinţă, societate şi economie.

UBB este unul din actorii cheie în tehnologia informaţiei din ţară, singurul membru de tip universitate din ţară al EIT Digital (European Institute of Innovation and Technology), şi ţinteşte să fie unul dintre actorii cheie în tehnologiile cuantice. Odată cu coordonarea strategiei naţionale în tehnologie cuantice, era absolut normal să dezvoltăm în paralel şi programe academice pentru a forma viitorii specialişti într-un domeniu, care, emergent fiind, evident că duce lipsă de o masă critică de resursă umană; îi încurajăm şi pe alţii din ţară să facă acest lucru, în colaborare sau independent de noi, însă, pentru a fi cu sens şi cu plusvaloare, prin raportarea coerentă la viziunea pe care o vom implementa prin strategie.

9396127eleviaslan2
Platformă de joburi part-time pentru tineri, proiectul câștigător al elevilor de la Colegiul „Ana Aslan”
tion.ro
Cinci elevi de la Colegiul Național „Ana Aslan” au câștigat prima ediție a competiției naționale „Solve for Tomorrow”, proiect care premiază elevii ce vin cu idei pentru rezolvarea problemelor din comunitate. Echipa de la Timișoara a creat o platformă de joburi part-time pentru tinerii în vârstă de peste 16 ani.
 
 
Ideile înscrise în competiție au fost jurizate, iar echipa de la Timișoara a fost apreciată pentru prezentare și îmbunătățirile aduse platformei pe parcursul etapelor competiției.
 
Competiția a fost organizată în premieră de Samsung Electronics și Junior Achievement România, iar elevii au fost jurizați de Simona Panait (Marketing Director România și Bulgaria, în cadrul Samsung Electronics România), Alice Duțu (Director Programe, Junior Achievement România) și Oana Bulexa (Managing Director, MSL The Practice).
 
Ceitreiadoua HJZV
Trei studenți români în străinătate, despre cum este combătut plagiatul în universitățile lor
scoala9.ro

Jumătate dintre profesorii români din preuniversitar cred că elevii lor copiază în referate și alte lucrări pentru școală, fără să citeze sursele, arată un studiu realizat de Consiliul Național al Elevilor în această toamnă. Fenomenul pare scăpat de sub control. Chiar ministrul Cercetării și Digitalizării, Florin Roman, este acuzat că a plagiat în lucrarea de dizertație, potrivit Libertatea. Alte țări europene au găsit deja soluții eficiente de combatere a fraudei academice. Trei studenți români la facultăți din Marea Britanie, Franța și Germania au explicat cum percep ei fenomenul plagiatului și ce rigori li s-au impus în universități. 

Eduard Ciuhandu, student la Științe Politice în cadrul Freie Universität Berlin, Germania

La fel ca peste tot, plagiatul în lucrări academice e interzis. Nu pot vorbi despre consecințele plagiatului în lucrări de licență, masterat sau doctorat, deoarece nu am ajuns încă să mă preocup cu acestea. De obicei rezultă în pierderea titlului academic. În schimb, pot vorbi despre plagiatul în lucrările de cercetare. La multe facultăți de științe sociale, examenele sunt înlocuite cu lucrări de cercetare (Hausarbeit/Paper), în care este necesară utilizarea corectă a regulilor de citare. Un aspect foarte interesant este cel al plagiatelor involuntare, cauzate de lipsa de cunoaștere a regulilor. Tocmai de aceea profesorii au insistat încă din primul semestru asupra punerii lor în practică. 

Sabina Horga, absolventă a King’s College London, masterandă la École Polytechnique în Paris, Franța:

Evaluarea cunoștințelor dobândite pe parcursul cursului urmărește să indice abilitățile de lucru individuale și de grup ale studenților. Toate materialele produse de studenți trebuie să reprezinte munca lor personală sau munca grupului, pentru cazurile care implică lucrul în grup. 

Plagiatul este definit ca prezentarea lucrării publicate sau nepublicate a unei alte persoane ca fiind proprie sau ca fiind nouă și originală, în orice scriere academică (de exemplu eseu, teză, raport de cercetare, proiect sau temă) trimisă spre evaluare, indiferent dacă materialul reprezintă doar o parte din lucrare sau întreaga lucrare. École Polytechnique își rezervă dreptul de a folosi mijloacele necesare pentru a identifica plagiatul și înșelăciunea și pentru a urmări astfel de infracțiuni în conformitate cu regulile și regulamentele instituției.

Teodor Grama, student la Universitatea Cambridge, Marea Britanie:

În primul an universitar, toți studenții au fost informați cu privire la politica antiplagiat a universității. Studenții sunt încurajați să utilizeze adecvat elemente din cercetarea științifică anterioară ale altor reprezentanți ai domeniului lor, însă doar dacă respectă sistemul de referințe și normele de citare. Pe lângă o secțiune cu întrebări frecvente și răspunsuri cu privire la plagiat, există o secțiune numită „De ce contează integritatea academică?”, cu următorul conținut:

„Toți cei implicați în activități academice, fie membri seniori sau juniori ai unei instituții academice, sunt membri ai unei comunități instituționale care își propune să susțină onestitatea intelectuală și transparența. Aceasta reprezintă acordarea respectului cuvenit inițiatorilor ideilor, datelor și lucrărilor consultate. Lipsa respectului, demonstrată prin lipsa referințelor sau documentarea superficială, falsificarea datelor, însușirea muncii altcuiva sau altă conduită lipsită de etică înseamnă că nu ați reușit să finalizați procesul de învățare. Aceste fapte sunt lipsite de etică și pot avea consecințe negative pe termen lung pentru carierele viitoare. 

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.