În perioada 6-7 noiembrie 2025, Universitatea de Vest din Timișoara a avut plăcerea de a găzdui o serie de cursuri dedicate lingvisticii spaniole, susținute de prof. dr. Aneta Trivić și prof. dr. Andjelka Pejović, de la Universitatea din Belgrad, și prof. dr. Tibor Berta, de la Universitatea din Szeged,la care au participat studenții hispanişti de la specializarea Limbi și Literaturi a facultății de Litere, precum și doctoranzi și cadrele didactice de la secția de spaniolă din cadrul Departamentului de Limbi și Literaturi Moderne al Facultății de Litere, Istorie, Filosofie și Teologie.
Această inițiativă a fost posibilă datorită sprijinului oferit prin Programul CEEPUS (Central European Exchange Program for University Studies) – o rețea universitară care promovează mobilitățile academice în spațiul Europei Centrale, contribuind la schimbul de experiență între studenții și cadrele didactice din această regiune. Prin formatul de lucru al rețelei, bursele CEEPUS sunt acordate de către țara-gazdă a mobilității, la nivelul național stabilit prin lege. În acest context, Ministerul Educaţiei din România, prin Oficiul Naţional CEEPUS, acordă anual un număr de 500 de luni de bursă pentru studenți și cadre didactice care sosesc în universități din România pentru stagii de studii, respectiv stagii de predare.
Pentru studenți, o mobilitate internațională, precum cea oferită de programul CEEPUS, dezvoltă semnificativ competențe academice (cercetare, analiză, scriere academică, competențe lingvistice), sociale și interculturale (comunicare eficientă, empatie culturală, lucru în echipe internaționale), precum și abilități personale esențiale, precum autonomia, organizarea, adaptabilitatea și gestionarea emoțiilor, contribuind astfel la formarea unei perspective globale și la creșterea pregătirii profesionale în medii diverse. Pe de altă parte, mobilităţile realizate de profesori în diferite centre universitare face posibil accesul la informaţii noi şi oferă de multe ori şansa de a descoperi domenii de cercetare şi perspective care completează benefic formarea lor profesională la universităţile în care studiază.
Vizita profesorilor hispanişti din Serbia şi Ungaria la UVT în luna noiembrie face parte dintr-o lungă istorie de colaborare prin intermediul reţelei “Red de Hispanistas de Europa Central”, creată în 2010 şi care reuneşte actualmente 22 de departamente de studii hispanice din 11 ţări din Europa Centrală şi de Sud-Est. (De altfel, această reţea a fost primit în 2024 o recunoaştere importantă, prin Premiul Miniştrilor CEEPUS, ceea ce echivalează cu desemnarea sa ca reţeaua cea mai de succes dintre cele 130 câte fac parte din acest program). Orele susţinute de profesorii invitaţi au fost un prilej de a aprofunda, într-un context intercultural și academic stimulativ, câteva teme importante ale lingvisticii: variația diatopică, expresiile idiomatice și perifrazele verbale ale limbii spaniole.
Variația diatopică a limbii spaniole ilustrează bogăția și diversitatea unei limbi vorbite pe continente diferite unde tradițiile, istoria și contactele culturale au modelat nuanțe proprii fiecărei regiuni. La nivel lexical, aceeași realitate poate primi denumiri surprinzător de variate — de la ordenador în Spania la computadora în America Latină — dezvăluind identități locale bine definite. În plan fonetic, ritmurile și melodiile limbii se transformă subtil, prin fenomene precum: seseo-ul (pronunțarea lui z și c în fața lui e sau i ca /s/) din Andaluzia și din mare parte a Americii, aspirarea consoanei s sau intonațiile caraibiene ritmate. Chiar și gramatica reflectă această diversitate prin particularități precum utilizarea pronumelui vos în Cono Sur sau preferința pentru ustedes în locul lui vosotros, în aproape întregul continent latino american. Împreună, aceste diferențe creează o limbă unitară, dar în același timp profund pluricentrică, în care identitatea fiecărei comunități hispanofone se regăsește în cuvinte, sunete și structuri.
Prin aceste colaborări internaționale, UVT continuă să consolideze relațiile academice cu universități partenere europene și să ofere studenților experiențe educaționale de înaltă calitate.





