Touching the fiber – Valentina Ștefănescu-Theodora Scurtu – este o manifestare artistică ce a deschis seria expozițiilor profesor-student, care s-a derulat în perioadele 8-13 august 2023 la Picolla Galeria, Veneția, Italia și 16-24 octombrie 2023 la UVT Art Center, Timișoara, România. Evenimentul a promovat orașul Timișoara ca mediu universitar și Capitală Cultural Europeană.
Valentina Ștefănescu
Despre esența expoziției Touching the fiber
Artele textile sunt interdependente de material. Odată cu detaşarea acestora de influenţele exterioare au dezvoltat un limbaj propriu al comunicării prin formă și mai ales prin material, pentru că noua viziune a explorării materialelor și spațiului aduce o specificitate susţinută. De aici porneşte marea aventură, a diviziunii creative, chiar de la alegerea materialelor, a ingeniozităţii utilizării acestora, a situaţiilor noi create prin juxtapunerea acestora, a ,,universurilor” noi rezultate.
Încercând să pătrundă cât mai mult în studiul unui material, descoperind istoria lui şi aflându-i potenţialul de metamorfozare, imprimând implicit şi mesajul lucrării. Tehnica fiind doar un mijloc de atingere a scopului, ea a conştientizat că este suficient să o cunosc pentru a trece mai departe, împletind valoarea estetică cu meticulozitatea redării.
Fiecare material deschide o altă posibilitate.
Pornind de la un nou mod de a gândi fibra, de la descoperirea capacităţilor de modelare a acesteia, de combinare cu diferite alte materialităţi, în acelaşi sens cu noutatea apărută în teritoriul artei fibrei – Fiber arts, ea poate încadra lucrările şi mai ales căutările proprii ca fiind similare cu acest concept. Artiştii Fiber arts s-au confruntat întotdeauna cu aceleaşi dileme pe care le au toţi ceilalţi: ce este arta? Cu atât mai mult cu cât, dacă un şerveţel brodat poate deveni o lucrare de artă sau pur şi simplu un lucru uzual, poţi face ca o lucrare ce intră în sfera acestui concept să comunice mesajul, emoţia şi sensul de dincolo de sensul literal al materialului.
Propunerea Valentinei Ștefănescu, în cadrul conceptului Touching the fiber, este de a semnaliza potențialul acestei arte ce are în patrimoniu o largă serie de tehnici specifice precum broderie, shibori, colaj, felting. Prin această semnalizare ea ajunge să transpună o serie de concepte sub forma unor haiku-uri. Titlurile lucrărilor sunt relevante, acestea susținând ideea pe care trebuie să o insufle lucrarea asupra privitorului. Aria coloristică a parcursului expozițional este susținută între alb și negru cu intervenții sensibile de albastru, ocru și roz.
Ansamblul lucrărilor ce se desfășoară în principiu pe formatul cercului au o idee comună, aceea a jocului cu conceptul și materialul.
Theodora Scurtu
Despre recontextualizarea artelor textile în cadrul expoziției Touching the fiber
Lucrările expuse fac parte dintr-o căutare personală a artistei prin care încearcă să aducă mediul artelor textile tradiționale într-o formă contemporană. Theodora Scurtu are ca și subiect principal de cercetare Recontextualizarea artelor textile tradiționale, prin care artista dorește să aducă în prim plan obiecte valoroase din acest mediu în actualitate, într-o formă contemporană, prin juxtapunerea de forme și materialități noi pe obiectele țesute din zestrea oamenilor.
Există o dualitate continuă între nou și vechi în lucrările artistei, atât din punct de vedere estetic, cât și ca tehnică și concept. Ceea ce artista prezintă în această expoziție reprezintă partea de nou din cercetarea ei, o căutare de forme și de structuri textile, prin care este adus în prim plan mediul vegetal, pe care oamenii în trecut le foloseau în prelucrarea materiei prime. Dualitatea dintre nou și vechi este prezent aici prin tehnica și materialele folosite. Este prezent covorul, care în mediul tradițional era țesut manual, însă aici redarea este una diferită.
Theodora Scurtu a creat covoare de mici dimensiuni, printr-o tehnică automatizată, deloc tradițională și manuală, numită tufting. Folosirea materiei prime cu care se țesea înainte și anume lâna de oaie, reprezintă un element de nou-vechi . În acest caz artista s-a folosit atât de tehnica de împâslire clasică dar și neconvențional folosind tehnici proprii.
Căutarea acestor forme organice și vegetale fac parte dintr-o cercetare personală a artistei, ea evidențiind caracterul noutății prin scoaterea în evidență elementul tradițional aflat în situația suprapunerii cu contemporaneitatea.
Conf. univ. dr. Valentina Ștefănescu